packages

Varannan svensk vill ha fler parkeringsplatser

Ny undersökning från EasyPark

Ett problem som engagerar svenskarna

I slutet av 2023 fanns nästan fem miljoner personbilar i Sverige. Bilen spelar en central roll i svenskarnas liv, det framgår i en ny undersökning från Easypark. Nästan hälften av svenskarna uppger att de kör bil minst fem dagar i veckan. Hälften anser också att det behövs fler parkeringsplatser.

Tillgången (eller bristen) på parkeringsplatser i landets städer är ett ämne som engagerar. En ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av EasyPark visar att hälften av svenskarna tycker att deras stad behöver fler parkeringsplatser. Bara fyra procent tycker att det borde finnas färre parkeringsplatser i deras stad.

I samma undersökning uppskattar femton procent att det tar minst sju minuter att hitta parkering. Stockholmarna letar ofta ännu längre. Där säger var tionde (11%) att det brukar ta åtminstone elva minuter att hitta parkering i staden.

easypark business parking app

gustaf larten easypark

Gustaf Lartén, Sverigechef och mobilitetsexpert på EasyPark

"Man ska inte behöva leta länge efter parkering. Det är ett frustrerande slöseri med tid och pengar som dessutom genererar onödiga utsläpp. Det är lätt att tänka att man vill ha fler parkeringsplatser men faktum är att det är i väldigt få fall det faktiskt behövs. Ett exempel är att det ofta är svårare att hitta parkering på gatan än i parkeringshusen. Vi arbetar tillsammans med många av Sveriges städer för att balansera och skapa bättre flöden i trafiken."

Gustaf Lartén, Sverigechef och mobilitetsexpert på EasyPark

Malmöborna mest missnöjda

Malmö sticker ut med sitt missnöje – både gentemot riksgenomsnittet och de andra storstäderna. Där tycker nämligen hela 62 procent att det borde finnas fler parkeringsplatser medan endast en femtedel (23%) svarar att det är bra som det är. I Stockholm tycker hälften att det behövs fler parkeringsplatser. Göteborgarna tycks däremot relativt nöjda med parkeringssituationen i staden. Trots att de kör mer än de som bor i Malmö och Stockholm så svarar färre än hälften (44%) att det behövs fler parkeringsplatser i staden. Dessutom anser 39 procent av göteborgarna att det är bra som det är.

easypark parking app
Lina Lindahl
icon
EasyPark i Sverige

EasyPark Group är en global leverantör och rådgivare inom digitala parkeringstjänster. Med närvaro i över 20 länder, 4 200 städer och samarbeten med 5 000 parkeringsoperatörer, arbetar EasyPark Group tillsammans med städer för att driva digitalisering och förbättra trafikflöden i städer genom datadrivna insikter och lösningar som gör städer mer levande. Sedan 2001 har EasyPark underlättat för förare i Sverige. Med närvaro i över 120 svenska städer hjälper EasyPark förare att spara tid och pengar genom att hitta och hantera parkering och laddning av elfordon.

gustaf larten easypark
Gustaf Lartén

Landschef, Sverige

Gustaf Lartén har varit en del av EasyPark-teamet sedan 2017 och har sedan dess fokuserat på att erbjuda de bästa lösningarna för parkering och laddning över hela Sverige. Han har spelat en central roll i att göra EasyParks tjänster tillgängliga i svenska städer. Genom nära samarbete med kommuner och parkeringsoperatörer stödjer Gustaf initiativ som bidrar till att göra städer mer levande och förbättra upplevelsen för bilister runt om i landet.